ملزومات پیشرفت اسلامی ایران


 

 

 

شکي نيست که هر کشوري براي دست يابي به اهداف بلند خود و دست يابي به پيشرفت احتياج به يک برنامه مدون و مشخص دارد.سند چشم انداز بيست ساله به همين منظور از طرف مقام معظم رهبري مطرح شد تا با تعيين اهداف مورد نظر کشور براي يک دوره بيست ساله چراغ راه حرکت ما به سمت جلو باشد. قرار بر اين است که برنامه هاي توسعه چهارساله کشور در مسيري بررسي و تدوين شوند که ما را در رسيدن به اين مهم ياري کنند. اما شايد حتي مهم تر از سند چشم انداز تدوين الگوي پيشرفت اسلامي ايراني باشد؛ چون مي تواند مانند چتري همه فعاليت هاي اجرايي عمراني کشور را در همه زمينه ها را تحت پوشش خود قرار دهد.

 


 
 

 

دکتر خوش‌چهره با بيان اينكه الگوي اسلامي ـ ايراني پيشرفت به عنوان الگويي كه فرادست و بالاتر از تمام برنامه‌ها قرار گرفته، يك ضرورت تاريخي براي نظام جمهوري اسلامي است، گفت: الگو پيشرفت اسلامي ـ ايراني وابستگي‌هاي تهديد‌زاي تعاملات اقتصادي را به خوداتكايي تبديل مي‌كند.
 
 

 


 
 

 

شکي نيست که در تدوين چنين الگو هاي مهمي، ديدگاه هاي مکتبي و جهان بيني نقش اساسي ايفا مي کنند. به عنوان مثال بر خلاف ديدگاه حاکم اقتصادي که بر عقلانيت صرف تاکيد ميکند ديدگاه اقتصاد اسلامي عقلانيت تکامل يافته را مدنظر دارد. يعني همان ديدگاهي که معتقد است عقل و وحي در تصميم گيري هاي مختلف انسانها نقش مکمل يکديگر را ايفا مي کنند.
 
 

 


 
 

 

بر همين اساس مي توان چنين گفت که در الگوي پيشرفت اسلامي ايراني بايد از عقلانيت تشريعي که  از بسترهاي بومي ملي واسلامي استخراج شده استفاده کرد تا بدين ترتيب بتوان پيشرفت اقتصادي کشور را بومي سازي کرد.
 
 

 


 
 

 

واقعيت آن است که يکي از مشکلات اساسي نظام برنامه ريزي در کشورمان به الگوي توسعه مربوط مي شود که در گذشته غيربومي و عمدتا ليبراليستي و مبتني بر مکاتب سرمايه داري بوده است.
 
 

 


 
 

 

اقتصاد ايران امسال ميزبان زماني تدوين پنجمين برنامه پيشرفت پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي است که تجارب علمي، کاربردي و اجرايي  برنامه پيشرفت پنج ساله را هم پشت سر خود دارد.
 
 

 


 
 

 

بر اساس اين گزارش محمد جواد محقق عضو پژوهشكده اقتصاد ودارائي با بيان اينکه در الگوي بومي پيشرفت مسائل اساسي تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است افزود:اين الگو مبتني بر ظرفيت هاي داخلي و راهبردهاي کلان ايراني - اسلامي براي پيشرفت است و بر اين اساس بايد در بررسي لايحه برنامه پنجم مجلس اين روح کلان در مصوبات مورد توجه باشد.
 
 

 


 
 

 

وي با تأکيد بر اين ‌که ما مي‌ توانيم از الگو‌ها و تجارب غربي‌ها در تدوين الگوي اسلامي _ ايراني جهت پيشرفت کشور بهره مند شويم اظهار داشت : تجارب غربي‌ها مي ‌تواند با گذراندن از فيلتر اسلام و آن‌چه که خداوند براي ما قرار داده، مورد استفاده قرار بگيرد؛ اما تبعيت محض از آن‌ها امکان‌ پذير نيست.
 
 

 


 
 

 

تدوين برنامه الگوي پيشرفت اسلامي ايراني نيازمند اصلاح ساختارهاي اساسي از جمله فرهنگي ، اقتصادي ، اجتماعي است
 
 

 


 
 

 

اين كارشناس اقتصادي با بيان اينکه اهداف اساسي هر كشوري داشتن يك الگوي مناسب پيشرفت است تصريح کرد: در غرب الگوهاي توسعه حاکم بر کشورها بسيار شبيه به هم است در حالي که الگوي توسعه در هر کدام از آنها متناسب با توانمنديها ، امکانات، نقاط قوت ، امتيازات جغرافيايي وبومي و... است
 
 

 


 
 

 

وي خاطر نشان كرد: الگوي بومي پيشرفت اسلامي ايراني با شناخت فرصت ها و تهديدها و ظرفيت هاي داخلي در کنار استفاده از تجارب تاريخي به برنامه ريزي مي پردازد و به دليل سازگاري با واقعيت هاي داخلي کشور امکان موفقيت بيشتري را فراهم مي آورد.
 
 

 


 
 

 

مسئله اي که بايد به آن توجه شود استفاده از واژه پيشرفت به معناي توسعه است. دکتر خوش چهره درباره علت اصلي ارائه اين الگو توسط مقام معظم رهبري و به کارگيري واژه پيشرفت مي گويد: ‌بعضي از اظهار‌نظرها و تحليل‌هاي محتوايي كه به مطالب جهت مي‌دهد در اين موضوع نقش دارد. بعضي از آن به درك و فراست خود ايشان( مقام معظم رهبري) بر مي ‌گردد كه يك نمونه‌اش به كارگيري واژه پيشرفت است كه در جامعه زياد متعارف نبود و افراد اندكي مانند بنده در15-10 سال گذشته، زماني كه توسعه را نفي جدي مي‌كرديم؛ گاهي پيشرفت را هم عنوان مي ‌كرديم ولي اينكه ايشان در يك جمع ‌بندي قوي اين مطلب را گفته‌اند به تشخيص خود ايشان برمي‌گردد و استفاده مقام معظم رهبري از واژه پيشرفت، ناشي از تحليل‌هاي تجربي، جايگاهي و آموزه‌هاي تجربي و سياسي ايشان است.
 
 

 

اما به راستي آيا تدوين چنين الگويي که همه ابعاد سياسي اجتماعي فرهنگي و اقتصادي کشور را در بر مي گيرد کار ساده اي است؟
 
 

 


 
 

 

محمد حسين فاتحي كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه تدوين طرح الگوي پيشرفت اسلامي ايراني کار بسيار دشواري است گفت: تدوين برنامه الگوي پيشرفت اسلامي ايراني نيازمند اصلاح ساختارهاي اساسي از جمله فرهنگي ، اقتصادي ، اجتماعي است كه بعيد به نظر مي رسد كه طي يك دوره سه ساله دولت بتواند آن را انجام دهد.
 
 

 


 
 

 

اين كارشناس اقتصادي، برآيند بهينه و صادقانه همه تئوري هاي پيشرفت اقتصادي را توجه به ميزبان تئوري هاي اقتصاد و تاييد الگوهاي بومي و ملي دانست و افزود: الگوي پيشرفت اسلامي ايراني بايد متناسب با استعدادها و مزيت هاي كشورباشد و پيشرفت كشور را درون زا و مبتني برماهيت اقتصادي سرزمين واركان جامعه كند.
 
 

 


 
 

 

تجارب غربي‌ها مي ‌تواند با گذراندن از فيلتر اسلام و آن‌چه که خداوند براي ما قرار داده، مورد استفاده قرار بگيرد؛ اما تبعيت محض از آن‌ها امکان‌ پذير نيست.
 
 

 


 
 

 

براي پاسخ به اين سوال اساسي که پيش نيازها و نيازمندي هاي تدوين چنين الگويي چه هستند توجه شما را به بخشي از  فرمايشات مقام معظم رهبري در اين زمينه جلب ميکنم:
 
 

 


 
 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي در تبيين اجزاي چهارگانه تعبير الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت کلمه الگو را نقشه جامع معنا کردند و افزودند: بدون نقشه جامع، همچون برخي مسائل فرهنگي يا اقتصادي 30 سال گذشته، دچار حرکت‌هاي گاه متناقض خواهيم شد.
 
 

 


 
 

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح علت انتخاب کلمه اسلامي نيز بر ضرورت تکيه اهداف، ارزشها و شيوه هاي اين الگو بر معارف و مباني اسلام اشاره کردند و افزودند: جامعه و حکومت ما، اسلامي است و ما مفتخريم که مي توانيم با استفاده از منابع اسلام، الگوي پيشرفت خود را تدوين کنيم.ايشان در تبيين علت انتخاب کلمه ايراني در تعبير الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت، به مسائلي نظير ضرورت در نظر گرفتن شرايط تاريخي - جغرافيايي - فرهنگي - اقتصادي و اجتماعي ايران در اين الگو اشاره کردند و افزودند: علاوه بر اين مسائل، طراحان اين الگو نيز متفکران ايراني هستند و اين الگو در واقع تجلي تلاش انديشمندان اين سرزمين براي ترسيم آينده کشور است.
 
 

 


 
 

 

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به انتخاب کلمه پيشرفت به جاي توسعه تأکيد کردند: کلمه توسعه، يک اصطلاح متعارف جهاني، با بار معنايي و ارزشي و الزامات خاص خود است که ما با آنها موافق نيستيم، بنابراين از کلمه پيشرفت استفاده شد ضمن اينکه وام نگرفتن از مفاهيم ديگران، در طول انقلاب اسلامي سابقه داشته است.ايشان ترسيم وضع مطلوب و مشخص کردن چگونگي رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب را از ضرورت هاي روند ترسيم و تدوين الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت خواندند و افزودند: استفاده از دو مفهوم اسلامي و ايراني، به هيچ وجه به معناي استفاده نکردن از دستاوردهاي ديگران و تجارب صحيح آنان نيست و ما در اين راه، با چشمان باز و انتخاب گر، از هر علم و معرفت درست استفاده مي کنيم.
 
 

 


 
 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي توجه به اقتصاد را نيز در الگوي پيشرفت، ضروري خواندند و افزودند: در الگوي پيشرفتي که با همفکري و تلاش نخبگان تدوين خواهد شد، عدالت به عنوان يکي از ارکان اصلي لحاظ شود چرا که در اسلام، عدالت، معيار حق و باطل و ملاک مشروعيت يا عدم مشروعيت حکومتها است.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان نکته ضروري ديگر در تدوين الگوي پيشرفت اسلامي-ايراني به نگاه غيرمادي به اقتصاد اشاره و خاطرنشان کردند: اسلام براي ثروت، اهميت قائل است و توليد ثروت را مطلوب مي داند به شرط اينکه از آن، براي ايجاد فساد و سلطه و اسراف استفاده نشود.ايشان با اشاره به اينکه تدوين الگوي اسلامي -ايراني پيشرفت ،به علت ماهيت بالا دستي اين الگو،در دولتها ومجالس امکان پذير نيست ،ايجاد مرکزي براي پيگيري اين هدف راهبردي را ضروري دانستند و افزودند: البته اين کار بسيار مهم و حرکت عظيم نمي تواند محدود به يک مجموعه شود و همکاري همه انديشمندان و متفکران کشور را مي طلبد.رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مرکز و ستادي که براي پيگيري اين کار تشکيل مي شود با حمايت و پشتيباني از نخبگان و صاحبنظران، مسير دستيابي به هدف بسيار مهم تدوين الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت را تسهيل خواهد کرد.
 
 

 


 
 

شکي نيست که معظم له همواره با نگاهي روشنگرانه به تبيين و معرفي امور پرداخته اند و اگر تا کنون منويات ايشان با جديت بيشتري دنبال شده بود وضعيت کنوني اقتصاد ايران بسيار بهتر از وضعيت موجود بود.تاکيد ايشان بر پيگيري جدي و دقيق اهداف سند چشم انداز و هشدارهاي جدي ايشان براي مبارزه با فساد اقتصادي نمونه اي از توصيه هاي ايشان است که با کم توجهي و غفلت روبرو شده است، به طوري که در مورد عدم برخورد با مفسدين اقتصادي تدکراتي هم دادند که نشان از نا رضايتي ايشان از وضع موجود داشت. اميد است که با توجه به توصيه هاي ايشان و تلاشهاي نخبگان علمي در اين زمينه شاهد تدوين اين الگوي مهم و اثر بخشي ان در فرداي کشور باشيم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط خوشخو

آرشیو مطالب
همسنگران
امکانات جانبی